V tomto roku by sa na celom svete malo predať 17 miliónov
elektromobilov, zatiaľ čo v roku 2023 ich bolo 14 miliónov. Znamenalo by
to, že každý piaty automobil predaný v roku 2024 bude elektrický, vďaka
čomu sa ešte viac zníži dopyt po rope v cestnej doprave. Približne 10
miliónov týchto vozidiel by sa malo podľa IEA predať v Číne, ktorá je
najväčším automobilovým trhom na svete.
Nestabilné ceny batérií, vysoká inflácia a postupné rušenie nákupných
stimulov v niektorých krajinách vyvolali obavy o rast odvetvia, globálny
predaj napriek tomu zostáva silný, uviedla IEA. V prvom štvrťroku tohto
roka celosvetové predaje v medziročnom porovnaní vzrástli o 25 %. V
Spojených štátoch by mali elektromobily v roku 2024 zodpovedať za
približne jedno z deviatich novoregistrovaných vozidiel. V Európe by
tvorili zhruba štvrtinu nových predajov, zatiaľ čo v Číne takmer
polovicu. Brzdou rastu v Európe je najmä postupné ukončovanie dotácií v
niektorých krajinách, uviedla EIA.
V Európe a Spojených štátoch zostávajú autá so spaľovacími motormi
cenovo dostupnejšie ako elektrické modely, zatiaľ čo v Číne boli takmer
dve tretiny elektrických áut predaných v minulom roku lacnejšie ako
tradičné vozidlá. "Elektromobily vo všeobecnosti zlacňujú, pretože
ceny batérií klesajú, konkurencia sa zintenzívňuje a výrobcovia
automobilov dosahujú úspory z rozsahu," uzavrela IEA.